98-330 Pajęczno
Wiśniowa 7
WYMAGANIA EDUKACYJNE KLASA 4
Dział I – Liczby naturalne – część 1
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą, jeśli:
1. |
odczytuje współrzędne punktów zaznaczonych na osi liczbowej (proste przypadki) |
2. |
odczytuje i zapisuje słownie liczby zapisane cyframi (w zakresie 1 000 000) |
3. |
zapisuje cyframi liczby podane słowami (w zakresie 1 000 000) |
4. |
dodaje liczby bez przekraczania progu dziesiątkowego |
5. |
odejmuje liczby w zakresie 100 bez przekraczania progu dziesiątkowego |
6. |
mnoży liczby jednocyfrowe |
7. |
dzieli liczby dwucyfrowe przez liczby jednocyfrowe (w zakresie tabliczki mnożenia) |
8. |
rozwiązuje elementarne zadania tekstowe z zastosowaniem dodawania, odejmowania, mnożenia |
Uczeń otrzymuje ocenę dostateczną, jeśli:
1. |
zaznacza podane liczby naturalne na osi liczbowej |
2. |
odczytuje i zapisuje słownie liczby zapisane cyframi |
3. |
zapisuje cyframi liczby podane słowami, zapisuje słownie i cyframi kwoty złożone z banknotów i monet o podanych nominałach |
4. |
dodaje i odejmuje liczby w zakresie 100 z przekraczaniem progu dziesiątkowego |
5. |
stosuje prawa łączności i przemienności dodawania (mnożenia) |
6. |
oblicza składnik, gdy jest podana suma i drugi składnik (w zakresie 100) |
7. |
oblicza odjemną, gdy jest podany odjemnik i różnica (w zakresie 100) |
8. |
oblicza odjemnik, gdy jest podana odjemna i różnica (w zakresie 100) |
9. |
oblicza jeden czynnik, gdy dany jest drugi czynnik i iloczyn (w zakresie 100) |
10. |
oblicza dzielną, gdy dane są dzielnik i iloraz (w zakresie 100) |
11. |
oblicza dzielnik, gdy dane są dzielna i iloraz (w zakresie 100) |
12. |
wymienia dzielniki danej liczby dwucyfrowej |
13. |
wykonuje dzielenie z resztą (w zakresie 100) |
14. |
rozwiązuje elementarne zadania tekstowe z zastosowaniem dzielenia lub dzielenia z resztą |
15. |
dzieli liczbę dwucyfrową przez liczbę jednocyfrową (w zakresie 100) |
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą, jeśli:
1. |
dodaje i odejmuje w pamięci liczby naturalne z przekraczaniem progu dziesiątkowego |
2. |
mnoży w pamięci liczby jednocyfrowe przez liczby dwucyfrowe (w zakresie 100) |
3. |
rozwiązuje zadania z wykorzystaniem mnożenia i dzielenia |
Uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, jeśli:
1. |
ustala jednostkę na osi liczbowej na podstawie podanych współrzędnych punktów |
2. |
rozwiązuje nietypowe zadania tekstowe |
Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli:
1. |
ustala współrzędne punktów na osi liczbowej w nietypowych sytuacjach |
2. |
w sprytny sposób wykonuje odejmowanie oraz dodawanie do obliczania wartości wielodziałaniowych wyrażeń arytmetycznych |
3. |
biegle stosuje prawa działań na liczbach naturalnych |
4. |
oblicza wyniki mnożenia i dzielenia „po kawałku” korzystając z dodawania lub odejmowania (w złożonych przykładach) |
5. |
rozwiązuje wielodziałaniowe zadania tekstowe |
Dział II – Liczby naturalne – część 2
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą, jeśli:
1. |
zamienia jednostki czasu (godziny na minuty, minuty na sekundy, kwadranse na minuty, godziny na kwadranse) |
2. |
zapisuje słownie godziny przedstawione na zegarze |
3. |
oblicza upływ czasu, np. od 12.30 do 12.48 |
4. |
zna cyfry rzymskie (I, V, X) |
5. |
zapisuje cyframi rzymskimi liczby naturalne (do 12) zapisane cyframi arabskimi |
6. |
podaje czas trwania roku zwykłego i roku przestępnego (liczbę dni) |
7. |
spośród podanych liczb wybiera liczby podzielne przez 10, przez 5, przez 2 |
8. |
przedstawia drugą i trzecią potęgę za pomocą iloczynu takich samych czynników |
9. |
oblicza wartości dwudziałaniowych wyrażeń arytmetycznych |
10. |
mnoży i dzieli liczby zakończone zerami przez liczby jednocyfrowe |
11. |
szacuje wynik dodawania dwóch liczb dwu- lub trzycyfrowych |
Uczeń otrzymuje ocenę dostateczną, jeśli:
1. |
oblicza upływ czasu, np. od 14.29 do 15.25 |
2. |
zapisuje cyframi rzymskimi liczby naturalne (do 39) zapisane cyframi arabskimi |
3. |
zapisuje daty z wykorzystaniem cyfr rzymskich |
4. |
rozwiązuje elementarne zadania tekstowe z wykorzystaniem obliczeń kalendarzowych i zegarowych |
5. |
przypisuje podany rok do odpowiedniego stulecia |
6. |
oblicza kwadrat i sześcian liczby naturalnej |
7. |
zapisuje iloczyn takich samych dwóch lub trzech czynników za pomocą potęgi |
8. |
podaje przykłady liczb podzielnych przez 10, przez 5, przez 2 |
9. |
wybiera spośród podanych liczb liczby podzielne przez 9, przez 3 |
10. |
mnoży i dzieli liczby z zerami na końcu |
11. |
oblicza wartości trójdziałaniowych wyrażeń arytmetycznych |
12. |
szacuje wynik odejmowania dwóch liczb (dwucyfrowych, trzycyfrowych) |
13. |
szacuje wynik mnożenia dwóch liczb |
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą, jeśli:
1. |
wykonuje obliczenia zegarowe i kalendarzowe |
2. |
zapisuje cyframi arabskimi liczby do 39 zapisane cyframi rzymskimi |
3. |
rozwiązuje zadania z zastosowaniem cech podzielności przez 10, przez 5, przez 2 |
4. |
oblicza wartości wielodziałaniowych wyrażeń arytmetycznych |
5. |
rozwiązuje typowe zadania tekstowe z zastosowaniem mnożenia i dzielenia liczb zakończonych zerami |
Uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, jeśli:
1. |
wyznacza liczbę naturalną, znając jej kwadrat, np. 25, 49 |
2. |
oblicza wartość wielodziałaniowego wyrażenia arytmetycznego |
3. |
stosuje cechy podzielności przy wyszukiwaniu liczb spełniających dany warunek |
4. |
rozwiązuje zadania z zastosowaniem cech podzielności przez 9 i przez 3 |
5. |
rozwiązuje nietypowe zadania tekstowe z zastosowaniem mnożenia i dzielenia liczb zakończonych zerami |
Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli:
1. |
odróżnia lata przestępne od lat zwykłych |
2. |
oblicza potęgi liczb naturalnych o stopniu wyższym niż 3 |
3. |
rozwiązuje zadania z wykorzystaniem własności liczb parzystych i nieparzystych |
4. |
stosuje kolejność wykonywania działań do obliczania wartości wielodziałaniowych wyrażeń arytmetycznych |
5. |
w sprytny sposób wykonuje mnożenie oraz dzielenie |
Dział III – Działania pisemne
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą, jeśli:
1. |
dodaje i odejmuje pisemnie liczby z przekraczaniem kolejnych progów dziesiątkowych |
2. |
mnoży pisemnie liczbę wielocyfrową przez liczbę jednocyfrową |
3. |
rozwiązuje elementarne zadania tekstowe z zastosowaniem dodawania i odejmowania pisemnego |
4. |
rozwiązuje elementarne zadania tekstowe z zastosowaniem mnożenia liczby wielocyfrowej przez liczbę jednocyfrową |
Uczeń otrzymuje ocenę dostateczną, jeśli:
1. |
mnoży pisemnie przez liczby dwucyfrowe |
2. |
mnoży pisemnie liczby zakończone zerami |
3. |
dzieli pisemnie liczby wielocyfrowe przez liczby jednocyfrowe |
4. |
sprawdza poprawność wykonanych działań |
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą, jeśli:
1. |
mnoży pisemnie liczby wielocyfrowe |
2. |
korzysta z obliczeń pisemnych do wyznaczenia odjemnej, gdy są podane odjemnik i różnica |
3. |
korzysta z obliczeń pisemnych do wyznaczenia odjemnika, gdy są podane odjemna i różnica |
4. |
rozwiązuje typowe zadania tekstowe z zastosowaniem dodawania, odejmowania i mnożenia przez liczby jednocyfrowe sposobem pisemnym |
Uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, jeśli:
1. |
rozwiązuje nietypowe zadania tekstowe z zastosowaniem dodawania i odejmowania sposobem pisemnym |
2. |
rozwiązuje nietypowe zadania tekstowe z zastosowaniem mnożenia sposobem pisemnym |
Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli:
1. |
odtwarza brakujące cyfry w działaniach pisemnych |
2. |
dzieli liczby naturalne sposobem pisemnym przez liczby dwucyfrowe |
3. |
rozwiązuje złożone zadania tekstowe z wykorzystaniem działań pisemnych |
Dział IV – Figury geometryczne – część 1
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą, jeśli:
1. |
rozpoznaje podstawowe figury geometryczne: punkt, odcinek, prostą |
2. |
wskazuje punkty należące do odcinka i do prostej |
3. |
wskazuje na rysunku proste i odcinki prostopadłe oraz równoległe |
4. |
rysuje odcinek o podanej długości |
5. |
rozróżnia wśród czworokątów prostokąty i kwadraty |
6. |
rysuje prostokąty, których wymiary są wyrażone taką samą jednostką |
7. |
rysuje kwadraty o podanych wymiarach |
8. |
rysuje przekątne prostokątów |
9. |
wyróżnia wśród innych figur wielokąty i podaje ich nazwy |
10. |
wymienia różne jednostki długości |
11. |
oblicza obwód wielokąta, którego długości boków są wyrażone taką samą jednostką |
12. |
wybiera spośród podanych figur te, które mają oś symetrii |
13. |
wskazuje środek, promień i średnicę koła i okręgu |
14. |
rysuje okrąg i koło o danym promieniu i o danej średnicy |
15. |
rysuje odcinek o podanej długości w podanej skali |
Uczeń otrzymuje ocenę dostateczną, jeśli:
1. |
rysuje prostą równoległą i prostą prostopadłą do danej prostej |
2. |
rozwiązuje elementarne zadania z wykorzystaniem własności boków i kątów prostokąta i kwadratu |
3. |
podaje liczbę przekątnych w wielokącie |
4. |
zamienia jednostki długości, np. metry na centymetry, centymetry na milimetry |
5. |
rysuje osie symetrii figury |
6. |
podaje zależność między promieniem a średnicą koła i okręgu |
7. |
oblicza wymiary figur geometrycznych i obiektów w skali wyrażonej niewielkimi liczbami naturalnymi |
8. |
oblicza w prostych przypadkach rzeczywistą odległość na podstawie mapy ze skalą mianowaną |
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą, jeśli:
1. |
rysuje odcinek równoległy i odcinek prostopadły do danego odcinka |
2. |
wymienia własności boków i kątów prostokąta i kwadratu |
3. |
rysuje wielokąty spełniające określone warunki |
4. |
oblicza długość boku prostokąta przy danym obwodzie i drugim boku |
5. |
rysuje figurę mającą dwie osie symetrii |
6. |
oblicza rzeczywiste wymiary obiektów, znając ich wymiary w podanej skali |
Uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, jeśli:
1. |
rozwiązuje nietypowe zadania tekstowe z wykorzystaniem własności wielokątów, koła i okręgu |
2. |
rysuje figurę symetryczną z zadanymi osiami symetrii |
3. |
dobiera skalę do narysowanych przedmiotów |
4. |
wyznacza rzeczywistą odległość między obiektami na planie i na mapie, posługując się skalą mianowaną i liczbową |
Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli:
1. |
rysuje odcinki równoległe i prostopadłe w różnych położeniach na kartce w kratkę |
2. |
rozwiązuje zadania o podwyższonym stopniu trudności dotyczące prostokątów i kół |
3. |
rozwiązuje różnorodne zadania geometryczne wykorzystując poznane wiadomości i umiejętności również w kontekście praktycznym |
4. |
oblicza rzeczywistą odległość między miastami korzystając z map, na których podana jest skala liczbowa |
Dział V – Ułamki zwykłe
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą, jeśli:
1. |
wskazuje i nazywa: licznik, mianownik, kreskę ułamkową |
2. |
odczytuje i zapisuje ułamki zwykłe (słownie i cyframi) |
3. |
porównuje ułamki zwykłe o jednakowych mianownikach |
4. |
przedstawia ułamek właściwy w postaci ilorazu |
5. |
zapisuje iloraz w postaci ułamka zwykłego |
6. |
rozszerza i skraca ułamek zwykły przez podaną liczbę |
7. |
dodaje i odejmuje ułamki zwykłe o jednakowych mianownikach bez przekraczania jedności |
Uczeń otrzymuje ocenę dostateczną, jeśli:
1. |
zamienia ułamki niewłaściwe na liczby mieszane |
2. |
zamienia liczby mieszane na ułamki niewłaściwe |
3. |
dodaje ułamki zwykłe do całości |
4. |
odejmuje ułamki zwykłe od całości |
5. |
rozwiązuje elementarne zadania tekstowe z zastosowaniem dodawania i z zastosowaniem odejmowania ułamków zwykłych o jednakowych mianownikach |
6. |
mnoży ułamek zwykły przez liczbę naturalną bez przekraczania jedności |
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą, jeśli:
1. |
zaznacza na osi liczbowej ułamki zwykłe |
2. |
dodaje lub odejmuje liczby mieszane o takich samych mianownikach |
3. |
porównuje ułamki zwykłe o takich samych licznikach |
4. |
rozwiązuje zadania, wykorzystując rozszerzanie i skracanie ułamków zwykłych |
5. |
rozwiązuje zadania z zastosowaniem dodawania i odejmowania ułamków zwykłych o jednakowych mianownikach oraz mnożenia ułamków zwykłych przez liczby naturalne |
Uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, jeśli:
1. |
porównuje liczby mieszane i ułamki niewłaściwe |
2. |
doprowadza ułamki do postaci nieskracalnej |
Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli:
1. |
przedstawia na osi liczbowej ułamki o różnych mianownikach (w prostych przypadkach) |
2. |
rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem dopełnień ułamków zwykłych do całości |
3. |
rozwiązuje złożone zadania tekstowe z zastosowaniem poznanych działań na ułamkach zwykłych |
4. |
oblicza wielodziałaniowe wyrażenia arytmetyczne zawierające ułamki zwykłe |
Dział VI – Ułamki dziesiętne
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą, jeśli:
1. |
odczytuje i zapisuje ułamek dziesiętny |
2. |
dodaje i odejmuje ułamki dziesiętne sposobem pisemnym – proste przypadki |
3. |
dodaje i odejmuje ułamki dziesiętne w pamięci – proste przypadki |
4. |
mnoży i dzieli ułamki dziesiętne przez 10, 100, 1000 – proste przypadki (bez dopisywania dodatkowych zer) |
Uczeń otrzymuje ocenę dostateczną, jeśli:
1. |
porównuje ułamki dziesiętne |
2. |
dodaje i odejmuje ułamki dziesiętne sposobem pisemnym |
3. |
mnoży i dzieli ułamki dziesiętne przez 10, 100, 1000 (z dopisywaniem dodatkowych zer) |
4. |
zamienia ułamek dziesiętny na ułamek zwykły (liczbę mieszaną), a ułamek zwykły (liczbę mieszaną) na ułamek dziesiętny – proste przypadki |
5. |
rozwiązuje elementarne zadania tekstowe z zastosowaniem dodawania i odejmowania ułamków dziesiętnych |
6. |
rozwiązuje elementarne zadania tekstowe z zastosowaniem mnożenia i dzielenia ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000 |
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą, jeśli:
1. |
zaznacza na osi liczbowej ułamki dziesiętne |
2. |
porządkuje ułamki dziesiętne według podanych kryteriów |
3. |
rozwiązuje zadania z zastosowaniem dodawania i odejmowania ułamków dziesiętnych |
4. |
rozwiązuje zadania z zastosowaniem mnożenia i dzielenia ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000 |
5. |
zamienia jednostki długości i masy z wykorzystaniem ułamków dziesiętnych |
Uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, jeśli:
1. |
zamienia ułamki zwykłe (liczby mieszane) na ułamki dziesiętne metodą rozszerzania |
2. |
rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem zamiany ułamków |
3. |
rozwiązuje nietypowe zadania z zastosowaniem dodawania i odejmowania ułamków dziesiętnych |
Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli:
1. |
zamienia bardzo małe liczby przedstawione w postaci ułamków dziesiętnych na ułamki zwykłe i potrafi je odczytać |
2. |
stosuje zależności między jednostkami długości |
3. |
rozwiązuje zadania tekstowe o podwyższonym stopniu trudności z zastosowaniem ułamków dziesiętnych |
4. |
oblicza wartości złożonych wyrażeń, wymagających stosowania działań na ułamkach dziesiętnych |
Dział VII – Figury geometryczne – część 2
Uczeń otrzymuje ocenę dopuszczającą, jeśli:
1. |
mierzy i porównuje pola figur za pomocą kwadratów jednostkowych |
2. |
wymienia podstawowe jednostki pola |
3. |
wskazuje przedmioty, które mają kształt: prostopadłościanu, sześcianu, graniastosłupa, walca, stożka, kuli |
4. |
wymienia podstawowe jednostki objętości |
Uczeń otrzymuje ocenę dostateczną, jeśli:
1. |
oblicza pole prostokąta i kwadratu, których wymiary są wyrażone tą samą jednostką |
2. |
rozwiązuje elementarne zadania tekstowe z zastosowaniem obliczania pola i obwodu prostokąta |
3. |
opisuje prostopadłościan i sześcian, wskazując wierzchołki, krawędzie, ściany |
4. |
opisuje graniastosłup, wskazując ściany boczne, podstawy, krawędzie, wierzchołki |
5. |
mierzy objętość sześcianu sześcianem jednostkowym |
Uczeń otrzymuje ocenę dobrą, jeśli:
1. |
oblicza pole prostokąta, którego wymiary podano w różnych jednostkach |
2. |
szacuje wymiary oraz pole powierzchni określonych obiektów |
3. |
rysuje figurę o danym polu |
4. |
rysuje rzut sześcianu |
Uczeń otrzymuje ocenę bardzo dobrą, jeśli:
1. |
oblicza obwód kwadratu przy danym polu |
2. |
rozwiązuje zadania tekstowe wymagające obliczenia pola kwadratu lub prostokąta |
3. |
rysuje rzut prostopadłościanu i graniastosłupa |
4. |
określa objętość prostopadłościanu za pomocą sześcianów jednostkowych |
5. |
rozwiązuje zadania tekstowe wymagające wyznaczenia objętości brył zbudowanych z sześcianów jednostkowych |
6. |
porównuje własności graniastosłupa z własnościami ostrosłupa |
Uczeń otrzymuje ocenę celującą, jeśli:
1. |
oblicza pola figur, które można podzielić na kilka prostokątów |
2. |
rozwiązuje zadania o podwyższonym stopniu trudności związane z obliczaniem, szacowaniem oraz porównywaniem pól i obwodów prostokątów |
3. |
określa podstawy graniastosłupów i ostrosłupów na podstawie liczby ścian, wierzchołków, krawędzi |
4. |
rozwiązuje różnorodne zadania wykorzystując poznane wiadomości i umiejętności również w kontekście praktycznym |
“Uczymy się nie dla szkoły, lecz dla życia”
98-330 Pajęczno
Wiśniowa 7