Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Resetowanie ustawień
Reset

Procedury stosowania średniej ważonej

Procedury stosowania średniej ważonej

w Szkole Podstawowej nr 1 im. Juliana Tuwima w Pajęcznie

 

Proces oceniania będzie opierał się na średniej ważonej wyliczanej przez dziennik elektroniczny Librus. Istotą skali wag i korzystania, w procesie oceniania, ze średniej ważonej jest umowa nauczyciela z uczniami – opierająca się na ocenianiu wewnątrzszkolnym. U jej podstaw jest założenie, że aby zrealizować program nauczania i uzyskać określone w nim efekty, nauczyciel korzysta z różnych form sprawdzania osiągnięć uczniów - nie z tylko jednej – którym przypisze wagi, stopniując  je zgodnie z zasadą poziomu trudności ukrytych za nimi zadań. Oznacza to, iż uczniowie mają prawo do wszystkich zaplanowanych form i wag w każdym półroczu od początku do końca cyklu nauczania przedmiotu a nauczyciel bierze na siebie obowiązek użycia ich, aby zrealizować program nauczania.

Zasady oceniania

W klasach 4 - 8 ze wszystkich przedmiotów podstawą do wystawienia oceny za pierwszy okres oraz oceny rocznej jest średnia ważona obliczona w następujący sposób:

  1. Każdej ocenie śródrocznej przypisuje się liczbę naturalną, oznaczając jej wagę
    w kategorii.
  2. Średnią ważoną oblicza się jako iloraz sumy iloczynów poszczególnych ocen i ich wag przez sumę wszystkich wag.
  3. Średniej ważonej przyporządkowuje się ocenę szkolną następująco:

Średnia ważona ocen

Ocena

Poniżej 1,50

Niedostateczny

Od 1,51 do 2,50

Dopuszczający

Od 2,51 do 3,50

Dostateczny

Od 3,51 do 4,50

Dobry

Od 4,51 do 5,50

Bardzo dobry

Od 5,51

Celujący

 

 

  1. Formy sprawdzenia wiadomości i umiejętności i ich waga:

Kategorie ocen

Waga

Praca klasowa/Konkursy/Zawody

 

Praca klasowa I termin

5

 

3      (tylko w sytuacji, gdy uczeń poprawi ocenę na wyższą)

Sprawdzian (czyli kartkówka z trzech ostatnich lekcji, kartkówka z wykorzystaniem praktyki)

Sprawdzian I termin

4

2     (tylko w sytuacji, gdy uczeń poprawi ocenę na wyższą)

Aktywny udział w zajęciach (dotyczy wychowania fizycznego, plastyki, muzyki, techniki)

4

 

Kartkówka z ostatniej lekcji/Wypowiedź pisemna

 

3

Odpowiedź ustna /projekt edukacyjny

3

Praca na lekcji

1

Aktywność

1

 

  1. Ocena roczna określona będzie na podstawie średniej ze wszystkich ocen bieżących z pierwszego i drugiego okresu.
  2. Pod pojęciem aktywności rozumiemy:

- częste zgłaszanie się i udzielanie odpowiedzi na lekcji

- wykonywanie dodatkowych zadań, pomocy naukowych

- przygotowanie i prezentacja referatu,

- przygotowanie do zajęć

  1. Pod pojęciem pracy na lekcji rozumiemy:
  • wypełnianie ćwiczeń, kart pracy
  • praca samodzielna
  • praca w grupach 
  • prace wytwórcze   

 8.  Uczeń, który rozpoczął naukę w naszej szkole od II okresu, już po klasyfikacji okresowej, będzie miał wpisaną jako ocenę cząstkową w II okresie ocenę uzyskaną na  I  okres z opisem "ocena śródroczna "  i wagą 5.

9. Uczeń ma prawo do poprawy oceny w terminie wyznaczonym przez nauczyciela.   
Otrzymaną w wyniku poprawy ocenę wyższą nauczyciel wpisuje w kategorii poprawa z wagą odpowiednią dla danej kategorii. Ostateczny zapis [3 5]. Jednocześnie ocena z pierwszego terminu otrzymuje  niższą wagę i nową nazwę, odpowiednio:

praca klasowa I termin    3

sprawdzian I termin        2

W sytuacji, gdy uczeń uzyskał z poprawy ocenę taką samą, jak w pierwszym terminie,
bądź też ocenę niższą wówczas nauczyciel odnotowuje ten fakt w dzienniku w postaci ,, - ‘’
i opisu ,, nie poprawił/ nie poprawiła”. Ostateczny zapis [3 -].

 

 

Przykład:

Waga 5 oceny: 3, 3, 4

Waga 4 oceny: 5, 4, 4, 1

Waga 3 oceny: 3, 5

Waga 2 oceny: 5, 4, 5, 5, 4

 

( 3 + 3 + 4  ) x  5 + ( 5 + 4 + 4 + 1)  x 4 + ( 3 +5 ) x 3 + ( 5 + 4 + 5 + 5 + 4 ) x 2                 10 x 5 + 14 x 4 + 8 x 3 + 23 x 2 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------       =    --------------------------------------------------     =

                                       3 x 5  +  4 x 4 + 2 x 3 + 5 x 2                                                                 15 + 16 + 6 + `10

 

       50 + 56 + 24 + 46                          175

=   ---------------------------------    =   -------------------  =    3,72          co daje ocenę dobrą

                 47                                            47

 

Zatwierdzenie i zastosowanie ustaleń

Nauczyciele uczący danego przedmiotu odnoszą się do  szczegółowych warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego zawartych w Statucie Szkoły i postępują tak samo w podobnych sytuacjach. Formy sprawdzania wiadomości i umiejętności dostosowują do kryteriów ocen i wag przyjętych w procedurach stosowania średniej ważonej. Przyjęte kryteria ocen i wag zostaną wprowadzone do dziennika elektronicznego przez szkolnego administratora dziennika. Nauczyciele nie będą mieli możliwości wprowadzania przyjętych kryteriów ocen i wag.

Stosowane metody średniej ważonej należy przedłożyć uczniom i rodzicom na początku roku szkolnego, w jego trakcie przypominać oraz udostępnić na stronie szkoły.

Data dodania: 2021-11-08 23:51:32
Data edycji: 2024-09-17 21:19:57
Ilość wyświetleń: 719

Nasi Partnerzy

“Uczymy się nie dla szkoły, lecz dla życia”

Seneka Młodszy
Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji PublicznejElektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej